Breukelen, 24 juni 2014 –  Service- en technologiebedrijf Xerox werkt aan nieuwe oplossingen om het telefoongebruik, dat naast bellen ook steeds vaker uit sms‘en of appen bestaat, in het verkeer terug te dringen. Onderzoekers van het Xerox Research Center Webster ontwikkelen twee intelligente oplossingen die ervoor zorgen dat de bestuurder zijn ogen op de weg houdt. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld worden vanuit de overheid en zelfs de autobranche campagnes opgezet om de gevaren van telefoongebruik onder de aandacht te brengen. Xerox wil overheden helpen met het tegengaan van ongelukken die ontstaan vanwege het telefoongebruik.

Xerox doet dit onder andere door het ontwikkelen van een camerasysteem voor snelwegen. Dit systeem, voorzien van patroonherkenning, signaleert of de bestuurder zijn aandacht gevestigd heeft op het verkeer of op zijn telefoon. Ook wordt gewerkt aan een computer vision project dat smartphones omtovert tot een persoonlijke rijcoach. De camera op de smartphone signaleert met behulp van gezichtsherkenningstechnologie of de autorijder wordt afgeleid door zijn telefoon. Deze preventiemaatregelen zorgen ervoor dat de kans op ongelukken verkleint.

Xerox heeft een sterke basis op het gebied van innovatie en onderzoek. Hierdoor kan worden ingespeeld op veranderende behoeftes en worden nieuwe technologieën gerealiseerd. De eerste resultaten op het gebied van verkeersveiligheid worden gepresenteerd tijdens het jaarlijkse IEEE Computer Vision/Pattern Recognition Conference van 23 tot en met 28 juni in Columbus, Ohio. Naast Xerox presenteren topwetenschappers van bedrijven als Google, Facebook, Microsoft Research en Amazon hun laatste innovaties op het gebied van computerintelligentie: het ‘menselijker’ maken van de computer.

 

-xxx-

Over Xerox
Sinds de uitvinding van xerografie meer dan 75 jaar geleden, heeft Xerox bedrijven geholpen bij het vereenvoudigen van de manier waarop zij hun werk doen. Tegenwoordig is Xerox wereldwijd marktleider in business process outsourcing en document management en worden mensen geholpen om efficiënter te zijn, zodat ze zich volledig kunnen focussen op hun core business. Het hoofdkantoor van Xerox is gevestigd in Norwalk, Connecticut in de Verenigde Staten. Meer dan 140.000 Xerox-medewerkers bedienen dagelijks klanten in 180 landen en bieden dienstverlening, printapparatuur en software voor commerciële organisaties en overheidsinstellingen. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox Europe heeft productievestigingen en logistieke vestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk.

Xerox® en XEROX en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke bedrijven.