Breukelen, 1 december 2016 – Bedrijven die actief met vitaliteitsprogramma’s bezig zijn, constateren de negatieve effecten van het gebrek aan financieel welzijn. Twee derde van alle bedrijven ziet dat de productiviteit afneemt en de helft wijt een groeiend arbeidsverzuim aan de financiële beslommeringen van werknemers. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies’ van Xerox HR Services.

Bedrijven helpen werknemers steeds vaker met het op orde krijgen van hun financiële situatie. Vitaliteitsprogramma’s die in het teken staan van het bijbrengen van financiële vaardigheden en zelfredzaamheid krijgen meer prioriteit binnen organisaties. 24 procent van de respondenten zegt een dergelijk programma het afgelopen jaar te zijn gestart. Nog eens 39 procent zegt al twee tot vijf jaar een vitaliteitsprogramma aan te bieden. Naast het aanbieden van financiële vitaliteitsdiensten in de vorm van coaching en ondersteuning helpen bijna alle werkgevers werknemers voor te bereiden op hun oude dag. Dit uit zich in pensioensregelingen en het waarborgen van een juiste oudedagsvoorziening (92%) en in programma’s die bijdragen aan financiële vaardigheden en zelfredzaamheid (91%). 

Piet-jan Van Gerwen, Vice President Human Capital Services (HCS) EMEA van Xerox: “Arbeidsvitaliteit gaat verder dan de gezondheid van medewerkers. Het omvat onder meer fysieke, mentale, emotionele en financiële aspecten die stuk voor stuk van positieve of negatieve invloed kunnen zijn op de productiviteit van het personeel. Het is dan ook mooi om te zien dat organisaties niet alleen de negatieve effecten constateren, maar ook daad bij het woord voegen en hierop actie ondernemen.”

Over het onderzoek
In het kader van het onderzoek Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies verzamelde Xerox HR Services gegevens van 428 organisaties in 33 landen. Deze hadden betrekking op diverse wereldwijde vitaliteitsvraagstukken, zoals de bedrijfsstrategie en –doelstellingen, het financieel welzijn, de communicatie, de bedrijfscultuur en de effectiviteit van vitaliteitsprogramma’s. Het onderzoek werd in augustus 2016 afgerond.

 

-xxx-

Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met onze expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en onze kennis van wat gebruikers willen, verbeteren wij de workflow en versterken wij productiviteit, efficiëntie en personalisering. Meer dan 130.000 Xerox-medewerkers, actief in 180 landen, werken aan betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor onze klanten en hun klanten. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox®, Xerox en Design® en iGen® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.