Breukelen, 4 oktober 2013 – Hoe ziet de werkplek van de toekomst er uit? Wat gaan zelfrijdende auto’s voor ons dagelijks leven betekenen? Wat hebben economie en machine learning met transport te maken? Het is een greep uit de vragen waar Xerox op dit moment antwoord op kan geven vanuit het Xerox Research Centre Europe (XRCE). Deze, en vele andere prikkelende onderzoeksvragen staan vandaag, op de twintigste verjaardag van het onderzoekscentrum, centraal.
Het XRCE ligt middenin de Franse Alpen en is onderdeel van de wereldwijde Xerox Innovation Group, bestaande uit 650 onderzoekers en ingenieurs, werkzaam in de vijf laboratoria van Xerox. In Grenoble werken 100 onderzoekers met expertise op het gebied van etnografie (studie over hoe mensen werken), natuurlijke verwerking van taal, het gezichtsvermogen van computers en data-analyse. Sinds de oprichting twintig jaar geleden bracht het onderzoekscentrum baanbrekende technologie voort waarmee documentintensieve bedrijfsprocessen verder werden geautomatiseerd. Vandaag de dag is het bereik van de expertise van de onderzoekers nog groter en worden uitdagingen binnen verschillende industrieën opgelost, waaronder transport, zorg en customer care.
“Het enthousiasme dat we in het lab voelen wanneer de innovatie van Xerox verder reikt dan documentoplossingen, willen we dolgraag delen met de buitenwereld”, aldus Monica Beltrametti, vice-president en directeur van Xerox Research Center Europe. “Ons huidige onderzoek richt zich op markten waar we ons ook met Xerox Services op richten. De impact van ons onderzoek op de maatschappij wordt daarmee steeds groter. Het is enorm inspirerend om te zien dat ons onderzoek op zo veel creatieve manieren wordt toegepast.”
Recente innovaties vanuit het research center hebben bijgedragen aan het beter managen van parkeerplaatsen en het verbeteren van openbaar vervoer in de transportsector. Binnen de zorg is het onderzoek met name gericht op het dichten van het gat tussen klinisch onderzoek en klinische zorg, en in de telecommunicatiebranche ontwikkelen onderzoekers technologie die bedrijven helpt om de customer service vanuit call centers te verbeteren.
Video’s van de presentaties en ander materiaal zal online beschikbaar komen op de website van het onderzoekscentrum.