Breukelen, 6 juni 2016 – Organisaties in de publieke sector begeven zich snel richting de digitale toekomst. 66 procent van de IT-beslissers voorspelt dat in 2018 hun kernprocessen gedigitaliseerd zijn. Daarbij komen vooral processen op het gebied van productontwikkeling, facturatie, klantcontact, HR-onboarding en contractontwikkeling in aanmerking. Dit blijkt uit onderzoek van Xerox onder 200 IT-beslissers in Noord-Amerikaanse en West-Europese organisaties in de publieke sector. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het rapport ‘Digitalisering op het werk’.

55 procent van de respondenten geeft toe dat de helft van hun processen nog grotendeels op papier is gebaseerd. Ondanks dit gegeven is slechts 6 procent ervan overtuigd dat hun processen de komende twee jaar nog op papier zullen bestaan. Redenen om een overstap te maken naar een digitale organisatie, zijn de kosten die papieren processen met zich meebrengen (43%) en databeveiligingsrisico’s (41%).

Productiviteitsverbetering
De digitale evolutie is het gevolg van een algemene bezorgdheid over de op papier gebaseerde processen binnen de publieke sector. Steeds meer organisaties stellen zich daarom open voor digitale alternatieven. Meer dan de helft (58%) van de IT-beslissers is van mening dat met de digitale transformatie de snelheid van processen toeneemt. 50 procent denkt dat het de productiviteit verbetert.

"Elk proces bij de overheid - van HR-onboarding tot klantcontact - creëert een enorme hoeveelheid gegevens. Deze data kunnen continu worden geanalyseerd en geëvalueerd, waardoor men inzicht krijgt in prestatietrends en inefficiënties kan ontdekken, aldus Herman Levert, algemeen directeur bij Xerox. ”Daarbij kunnen door het verzamelen en beheren van gegevens in een centrale, digitale opslag, vaak verborgen mogelijkheden voor automatisering vastgesteld worden. Dit zal een directe kostenbesparing opleveren en de dienstverlening naar een hoger niveau tillen.”

Workflow
IT-beslissers in de publieke sector zijn er daarnaast op gericht de workflow te verbeteren met procesautomatisering. Bijna twee derde (65%) gelooft dat zij de belangrijkste zakelijke functies, zoals onkostenrapportage (42%), boekhouding (38%) en klantrelaties (29%), hebben geïdentificeerd die zouden kunnen profiteren van automatisering.

Organisaties in de publieke sector hebben nog wel stappen te maken naar een digitale transformatie. Het rapport laat namelijk zien dat:

  • 43 procent nog geen geïmplementeerde oplossingen voor Het Nieuwe Werken heeft;

  • 49 procent nog geen gebruik maakt van clouddiensten of deze nog niet heeft geoptimaliseerd;

  • 48 procent niet of niet optimaal werkt met big data analyses. 

"Het is essentieel dat organisaties in de publieke sector een plan ontwikkelen voor een succesvolle procestransformatie”, zegt Levert. “Ze zijn gefocust op de overgang van papieren naar digitale workflows, maar moeten niet vergeten dat het een significante verandering is die veel tijd kost. Het is daarom belangrijk om zorgvuldig de samenwerking met de juiste partners aan te gaan. Alleen dan wordt de overgang eenvoudiger gemaakt binnen een organisatie.”

Xerox heeft workflow automation services geïntroduceerd als onderdeel van haar Managed Print Services-oplossingen om een hogere productiviteit en digitale transformatie mogelijk te maken binnen organisaties. Xerox biedt daarnaast dienstverlening om de volledige bedrijfsvoering te automatiseren, binnen klantcontactcenters, de zorgsector en voor financiële en boekhoudkundige processen.

Over het onderzoek
In de tweede helft van 2015 heeft Coleman Parkes Research, in opdracht van Xerox, 600 IT-beslissers en -beïnvloeders van organisaties in de Verenigde Staten, Canada en West-Europa (Benelux, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) gevraagd naar hun strategie, uitdagingen en initiatieven in de digitale transformatie en papierintensieve processen. Alle respondenten hadden verantwoordelijkheden op het gebied van digitale strategieën, oplossingen en infrastructuur in de publieke sector, financiële en zakelijke dienstverlening.

Het volledige onderzoeksrapport van Xerox is beschikbaar via: https://www.xerox.nl/nl-nl/services/managed-print/inzichten/digitale-transformatie

 

-xxx-


Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met de expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en kennis van wat gebruikers willen, verbetert Xerox de workflow en wordt productiviteit, efficiëntie en personalisering versterkt. De medewerkers creëren in 180 landen betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor Xerox-klanten en hun klanten. Op 29 januari heeft Xerox een splitsing aangekondigd. De organisatie wordt opgesplitst in twee onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen, een business proces outsourcing bedrijf en een document technology bedrijf. Xerox verwacht de splitsing eind 2016 te voltooien. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox®, Xerox en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke bedrijven.