Breukelen, 23 november 2011 – Stel je bent grafisch ontwerper en je werkt voor een grote zorginstelling. Je bent op zoek naar een foto waarmee je kunt laten zien hoe goede zorg bijdraagt aan de kwaliteit van leven van ouderen. Het is een ad hoc klus en met de huidige technologie op het gebied van afbeeldingen zoeken, zul je nog zeker een paar uur bezig zijn om door de grote collectie aan foto’s te gaan en het perfecte plaatje te vinden.
 
Xerox onderzoekers in het Xerox Research Centre Europe hebben vier nieuwe tools ontwikkeld om afbeeldingen en fotocollecties te analyseren, classificeren en te doorzoeken. Een van de tools biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om fotocollecties te sorteren op basis van specifieke esthetische stijlkenmerken in plaats van basiscategorieën als kleur, personen en plaats. De tools zijn beschikbaar via Open Xerox, een online portal waarmee direct toegang wordt gegeven tot de nieuwste Xerox-innovaties. Via het virtuele lab kan iedereen de nieuwste tools testen en direct feedback geven aan wetenschappers en ontwikkelaars. Deze nieuwste innovaties laten het vergevorderde begrip van Xerox zien op het gebied van afbeeldinganalyse en de mogelijkheid om context te halen uit enorme hoeveelheden content.
 
Meer over de nieuwe tools:
  • Similar Image Search biedt de mogelijkheid om vijf miljoen afbeeldingen in minder dan één seconde te doorzoeken op een standaard desktop pc. Xerox werkt op dit moment aan een cloud-based versie die het mogelijk maakt om real-time te zoeken in honderden miljoenen afbeeldingen. De technologie achter Similar Image Search kan ook worden gebruikt bij het organiseren en opvragen van informatie in allerlei opslagtypen, van grote databases met stockfoto’s tot enterprise databases voor digitale documenten of een persoonlijke fotocollectie op je eigen laptop.
  • Image categoriser won kort geleden in de categorie afbeeldingclassificatie de prijs van de International Imagenet Benchmarking Challenge. Deze technologie deelt afbeeldingen automatisch in op basis van hun content. De tool maakt gebruik van leertechnieken en algoritmes die afbeeldingen verwerken, en analyseert en classificeert daarmee verschillende afbeeldingcategorieën. Denk bijvoorbeeld aan een query zoals ‘find sunset’ of ‘find apple’, zonder dat je daarbij eerst elke foto van een dergelijke tag moet hebben voorzien.
  • Aesthetic Image Search. Veel bestaande methoden voor het classificeren van afbeeldingen zijn gebaseerd op de herkenning van delen; als je een wiel vindt en een weg, dan zal de afbeelding zeer waarschijnlijk eerder een auto bevatten dan een giraffe. Om de esthetische kwaliteit of stijlelementen van een afbeelding te bepalen, is een nieuwe aanpak nodig. Door gebruik te maken van de image categoriser, tackelt dit prototype de lastige opgave om echt te leren wat een afbeelding nu uniek en speciaal maakt. Goede strandfoto’s worden bijvoorbeeld vaak gekenmerkt door zijdeachtige golven, gefotografeerd met een lange belichtingstijd. Het algoritme kan zulke kenmerken herkennen.
  • De grappige applicatie Catepix maakt gebruik van geraffineerde analysetechnologie, waarmee foto’s in Facebook kunnen worden geanalyseerd. Catepix analyseert iemands persoonlijkheid op basis van foto’s. Facebookgebruikers voegen de applicatie toe aan hun profiel en ontdekken wat hun foto’s over hen zeggen.
 
Over Open Xerox
Open Xerox werd vorig jaar gelanceerd en is mede ontwikkeld door de onderzoekers van de Xerox Innovation Group. Gebruikers kunnen de diensten en applicaties niet alleen online uitproberen, maar ze kunnen zich ook registreren om toegang te krijgen tot meer ontwikkelingen, van hele vroege alpha-projecten tot meer volwassen technologie. Services en technologieën kunnen nog beter worden getest door ze direct in eigen applicaties te integreren. Onderzoekers van Xerox gebruiken het virtuele lab om feedback op hun onderzoek en prototypes te krijgen, ongeacht de onderzoeksfase waarin ze zich bevinden.
 
-xxx-
 
Over Xerox
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwikkeling en beheer, en document outsourcing. Via ACS, a Xerox Company, dat in februari 2010 door Xerox is overgenomen, is Xerox ook in staat uitgebreide business process outsourcing en IT-outsourcing diensten, inclusief data processing, HR benefits management, financiële ondersteuning en customer relationship management services voor commerciële en overheidsorganisaties wereldwijd te bieden. Xerox Corporation is met 134.000 mensen actief in meer dan 160 landen.

Xerox Europe heeft productievestigingen en logistieke vestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com.
 
Xerox® en XEROX en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
 
-------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.
 
Voor het ontvangen van RSS feeds, bezoek http://nieuws.xerox.nl/pr/xnl/rss.aspx. Voor open discussies, perspectieven vanuit de sector en events bezoek www.facebook.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxnederland, www.twitter.com/xeroxmkb
 
Voor meer informatie, kijk op www.xerox.nl, of neem contact op met:

Xerox (Nederland) B.V.
Voor algemene vragen: informatie@xerox.nl of bel +31 (0)346 255255 en voor perszaken:
Patty de Jong, +31 (0)346 255770, patty.dejong@xerox.com
 
Marcommit (voor Xerox)
Ingeborg Schrijver of Ellis Akkermans +31 (0)35 5822730, xerox@marcommit.nl