Binnen de moderne digitale werkplek spelen documenten en informatie in het algemeen nog altijd een belangrijke rol. Om de processen en workflows hieromheen in goede banen te leiden, hebben organisaties hulp nodig. Deze hulp komt onder andere uit de hoek van leveranciers zoals Xerox, dat samen met partners zichzelf heeft heruitgevonden. Dit meldt Techzine op haar website.

Fabrikanten van multifunctionele printers (MFP’s) en hun partners leven al geruime tijd in de wetenschap dat de huidige printing business moet veranderen om klaar te zijn voor de toekomst. Xerox is hier als wereldleider op het gebied van print geen uitzondering op. Toch is het oude verdienmodel niet zomaar verdwenen. Organisaties blijven behoorlijke volumes printen en daar hebben ze uiteraard machines voor nodig. Voor corona was printing nog altijd verantwoordelijk voor 50-60 procent van het verdienmodel van Xerox. Dat vertelt Wouter Dijk, Sales Director SMB & Channels bij Xerox.

Toen covid de wereld in zijn greep had zakte dit model vanzelfsprekend in elkaar, om daarna ook weer heel hard terug te komen. Wel is Xerox zo’n 15 procent van het printvolume definitief kwijtgeraakt ten opzichte van de situatie voor corona, geeft Dijk aan. Ook in dit segment heeft deze periode duidelijk voor een sterke digitaliseringsslag gezorgd.

Nieuwe benadering

De digitaliseringsslag waar we het hierboven over hebben, heeft vanzelfsprekend gevolgen voor hoe Xerox de markt benadert. Het zal nieuwe verdienmodellen moeten ontwikkelen om mee te kunnen blijven doen. Dat doet het ook zeker. Sterker nog, daar is men al zeer ruim voor de coronaperiode mee begonnen. De introductie van de ConnectKey-lijn van machines is hier een goed voorbeeld van. Met deze machines legde Xerox de nadruk op de apps die op de machines draaien en de koppelingen die deze apps met andere systemen en omgevingen van een organisatie maakten.

Sinds de introductie van ConnectKey heeft Xerox niet stilgezeten. Het heeft een duidelijke strategie, die het zelf Beyond Print noemt. Binnen deze strategie draait het om het digitaliseren van workflows. De MFP’s die Xerox op de markt brengt spelen hier vanzelfsprekend een rol in, maar zijn slechts een onderdeel van een groter netwerk. Het gaat onderaan de streep om het leveren van werkplekdiensten, veelal geïntegreerd in de cloud, en niet zozeer meer om het leveren van printers.

Het is vooral deze nieuwe richting van Xerox waar we het in dit artikel over willen hebben. Wat mag je tegenwoordig van deze leverancier verwachten? En wat betekent dit voor de partners van Xerox, die uiteindelijk de organisaties in de markt bedienen? Om op deze tweede vraag een antwoord te krijgen, schuift ook Johan Peereboom aan bij het gesprek. Hij is Sales Director bij OneXillium, dat al sinds 1989 een partner van Xerox is in Nederland en kennis heeft van het hele Xerox-portfolio en zich specialiseert in applicaties rond digitaliseren van workflows. OneXillium heeft al zo’n 20 jaar geleden de overstap gemaakt naar het leveren van software als extra dienst rondom documentbeheer. Dat was toen een digitaal archief, maar is inmiddels vele malen breder geworden, volgens Peereboom. Zo is er ook functionaliteit rondom e-signing bijgekomen. 

MFP’s worden belangrijker

Het klinkt op het eerste gezicht wellicht vreemd, maar MFP’s zijn in de nieuwe benadering van Xerox en OneXillium eigenlijk belangrijker dan ze voorheen waren. Dat zou je niet zeggen als je bedenkt dat de printvolumes alleen maar afnemen. MFP’s worden echter nu ook ingezet voor nieuwe doeleinden. Dijk noemt de MFP “een derde endpoint device”, naast de smartphone en de pc. Dit betekent onder andere dat gebruikers er veel actiever mee werken dan voorheen het geval was. Het gaat hier dan vooral om de integratie van de MFP in de dagelijkse workflow. Niet door te printen, maar juist door te scannen. “De digitale volumes over deze machines is verdriedubbeld ten opzichte van enkele jaren geleden”, geeft Dijk aan. Dit zijn allemaal gebruiksdoelen die organisaties voorheen nog niet hadden gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Denk hierbij aan koppelingen met content management oplossingen zoals patiëntendossiers, maar ook het vertalen van documenten.

Lees het hele artikel hier.