Werkgevers die hun onderneming tot bloei willen brengen, moeten de focus van hun vitaliteitsprogramma’s voor werknemers richten op het verhogen van de productiviteit van het personeel. Dat is een van de belangrijkste conclusies van de 2016-editie van het onderzoek “Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies” van Xerox HR Services. Het verbeteren van de productiviteit, dat in 2014 nog de vierde plaats in beslag nam, vormt dit jaar de belangrijkste doelstelling van de deelnemende bedrijven. Het bevorderen van de betrokkenheid van werknemers en het werven en behouden van personeel vormen een lagere prioriteit.
Gezonde en productieve medewerkers vormen de levenslijn van een bedrijf. In het verleden was het idee dat gezonde medewerkers ook productieve werknemers zijn, grotendeels gebaseerd op theoretische aannames. Maar met de beschikbaarheid van data en mogelijkheden voor gegevensanalyse blijkt meer tastbaar bewijs te zijn voor de return on investment op vitaliteitsprogramma’s.
Het direct in verband brengen van vitaliteit met productiviteit is het resultaat van een ontwikkelingsproces”, zegt Philia Swam, manager Health, Wellness & Group Benefits bij LafargeHolcim, een klant van Xerox HR Services. “In een vroegtijdig stadium van ons welzijnsinitiatief benaderden we het verbeteringsproces geheel vanuit een gezondheidsperspectief. Hierdoor nam de deelname aan ons preventieve zorgprogramma gestaag toe. We zien nu al verbeteringen van de productiviteitscijfers, zoals een vermindering van het aantal verzuimdagen.”
Over het onderzoek
In het kader van het tweejaarlijkse onderzoek Working Well: A Global Survey of Workforce Wellbeing Strategies verzamelde Xerox HR Services gegevens van 428 organisaties in 33 landen. Deze hadden betrekking op diverse wereldwijde vitaliteitsvraagstukken, zoals de bedrijfsstrategie en –doelstellingen, het financiële welzijn, de communicatie, de bedrijfscultuur en de effectiviteit van vitaliteitsprogramma’s. Het onderzoek werd in augustus 2016 afgerond.
Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met onze expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en onze kennis van wat gebruikers willen, verbeteren wij de workflow en versterken wij productiviteit, efficiëntie en personalisering. Meer dan 130.000 Xerox-medewerkers, actief in 180 landen, werken aan betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor onze klanten en hun klanten. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.
Xerox®, Xerox en Design® en iGen® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.