Breukelen-Varsseveld -- Bij Drukkerij Loor in Varsseveld is kortgeleden een Xerox iGen3 digitale kleurenpers geplaatst. Het betreft de veertigste installatie van een machine van dit type in Nederland. Drukkerij Loor is een hybride drukkerij: naast de hal met offsetpersen draait al geruime tijd digitale apparatuur. Voor kleurenproducties was dat tot voor kort de Xerox DocuColor 6060. Deze is nu vervangen door de iGen3. "Offset en digitaal vullen elkaar geweldig aan", stelt Jaklien Loor, "en door de aanschaf van de iGen3 is er nu in afdrukkwaliteit nauwelijks nog onderscheid tussen offset en digital waar te nemen. We kunnen onze klanten niet alleen een grote variteit aan oplagen bieden, maar ook one-to-one marketingmateriaal bieden met dezelfde hoge kwaliteit."
Drukkerij Loor bestaat al ruim vijftig jaar en is een echt familiebedrijf. Jaklien Loor, kleindochter van de oprichter, vormt intussen samen met haar vader Henk Loor de directie. De dagelijkse leiding is in handen van het managementteam dat naast Jaklien Loor en Henk Loor uit Oscar Thuis bestaat. Drukkerij Loor voorziet bedrijven en reclamebureaus in de regio Arnhem-Winterswijk-Apeldoorn van drukwerk en heeft daarnaast een aantal grote organisaties in Nederland en Duitsland als klant. De producten zijn heel divers, waarbij 'commercieel drukwerk' het grootste deel van de omzet bepaalt. Het bedrijf begon destijds met boekdruk, maar toen de offsettechniek in zwang kwam stapte Loor al heel vroeg daarop over. "Ons bedrijf is altijd innovatief geweest", aldus Jaklien. "Dat geldt ook voor de introductie van digitale apparatuur. Bij ons draait al meer dan 10 jaar digitale apparatuur naast onze offsetpersen."
Flexibiliteit, kwaliteit en snelheid
Jaklien Loor vervolgt: "Onze core business is uiteindelijk het vermenigvuldigen van beeld en tekst op papier, en de daartoe gebruikte techniek maakt in feite niet uit. Juist omdat we heel diverse vragen krijgen van onze klanten vullen de verschillende technieken elkaar geweldig aan. We doen zoveel mogelijk in eigen huis omdat we dan veel flexibeler zijn dan wanneer we zouden uitbesteden. Dit past in ons beleid van flexibiliteit, kwaliteit en snelheid. De installatie van de Xerox iGen3 geeft op alle punten invulling aan dat beleid. Het afdrukformaat van de iGen3 is precies gelijk aan dat van onze kleinste offsetpersen, dus we kunnen vrij kiezen op welke machine een order het beste te verwerken is. Zowel voor de kleine offsetpersen als voor de grotere formaten hebben we Computer-to-Plate-apparatuur in huis. Via workflow-automatisering en colour management kunnen we dan op het allerlaatste moment nog beslissen naar welke machine we een order doorsturen: via CtP naar offset of naar de iGen3. Om de kleurweergave van de offsetpersen en de iGen3 gelijk te trekken wordt het kleurbereik van de iGen3 wat geknepen."
Personalisering, internetcommunicatie
Oscar Thuis vertelt verder: "Personaliseren doen we al jaren, maar dat beperkte zich veelal tot NAW-gegevens. Met de iGen3 kunnen we veel meer soorten personalisering gaan toepassen. Digitaal printen is digitaal drukken geworden. Beeldpersonalisatie zal een steeds grotere rol gaan spelen in commercieel drukwerk. Veel klanten zijn zich nog niet ten volle bewust van de technische mogelijkheden op dat gebied. Wij zien het als onze taak hen op die mogelijkheden te wijzen. Internet wordt steeds belangrijker in de communicatie met onze afnemers. Wij hebben momenteel al vier verschillende applicaties draaien: de Stockmanager voor online voorraadbeheer, onze Printshop waar klanten vaste stramienen flexibel zelf kunnen invullen, een digitale beeldbank genaamd Mediashop en MediaMover, een FTP-server voor het heen en weer sturen van grote bestanden. Nieuwe applicaties zijn in voorbereiding, want alleen drukken is niet genoeg: je moet je klanten de meerwaarde van extra service bieden."
En-op-n communicatie
Oscar Thuis: "De vervanging van de DocuColor 6060 door de iGen3 houdt voor ons in dat er op de groei van ons digitale drukwerk geen rem meer zit. Doordat het formaat nu gelijk is aan offset, de kwaliteit wordt gelijkgetrokken en de te verwerken papiersoorten op beide platforms gelijk zijn, is voor elke order een vrije keus te maken uit de aanwezige technieken. Het belang van one-to-one marketing groeit snel. Van 50.000 beursbrochures in offset en 500 digitaal gedraaide nabestellingen gaat het heel hard naar volledige n-op-n-communicatie, waarbij drukwerk wordt geproduceerd met behulp van database-gestuurde applicaties. Alleen een digitale pers als de iGen3 is in staat om deze productie te realiseren. Onze klanten gaan terecht steeds meer beseffen dat de opbrengst van hun marketingmateriaal veel belangrijker is dan de kosten van het drukwerk. Gepersonaliseerd drukwerk geeft hen die veel hogere respons die ze wensen. Wij werken heel nauw met onze klanten samen, zodat ze de technische mogelijkheden ten volle kunnen benutten. Database-applicaties, al of niet via internet, spelen een steeds grotere rol. Innovatie is voor ons de enige manier om van de kansen in deze dynamische markt te profiteren. De installatie van de Xerox iGen3 geeft ons een veel beter gevulde gereedschapkist om deze nieuwe markten te creren" Aldus tenslotte Oscar Thuis.
Drukkerij Loor in Varsseveld is innovatief en dynamisch, en Xerox biedt hen met de iGen3 het gereedschap dat ze nodig hebben.
Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide reeks aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwikkeling/-beheer en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd Ramp;D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox..com
Onder de noemer 'The New Business of Printing' heeft Xerox het in de markt grootste portfolio 'state-of-the-art' digitale printsystemen, oplossingen en diensten ontwikkeld. Daartoe behoren tevens gestroomlijnde en efficinte workflow-oplossingen, alsmede een pakket oplossingen om klanten te helpen om hun business te ontwikkelen en groeimogelijkheden op de langere termijn te realiseren. In de veranderende markt voor druk- en printwerk zijn dat de drie elementen die Xerox-klanten helpen om beter te presteren en de productiviteit te verbeteren. En daardoor meer winstmogelijkheden te creren.
Xerox Graphic Arts Premier Partners zijn leden van een door Xerox genitieerd, wereldwijd netwerk van grafimediabedrijven die tot de meest geavanceerde en ervaren digitale drukkers in hun land behoren. Door hun printopdrachten bij Premier Partners onder te brengen, zijn klanten verzekerd van de levering van hoge kwaliteit digitaal vervaardigd drukwerk, uitgevoerd door vooraanstaande ondernemingen, die zijn toegerust met de nieuwste en beste technologie.
Voor meer informatie over het Xerox Premier Partner netwerk kijk op www.xerox.com/xpp.
Xerox is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen.
Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255 255 of kijk op www.xerox.nl.
Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 - 255 770,
email: patty.dejong@xerox.com
Drukkerij Loor, Jaklien Loor, tel. 0315 - 241 292, email: jaklien@loor.nl
VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email: hav@verkroostpr.nl