Breukelen - de jaarlijks terugkerende Printing Innovation with Xerox Imaging (PIXI) Awards werden onlangs in Chicago tijdens de Graph Expo 2007 uitgereikt. Deze competitie is door Xerox opgezet om op internationaal niveau topkwaliteit op het gebied van digitaal printen en daarbij behorende workflow in de schijnwerpers te zetten en te belonen. Uit honderden inzendingen vanuit de gehele wereld werden twee Nederlandse ondernemingen voor hun inspanning beloond, namelijk MyPhotoFun en De Budelse. In de categorie ‘Digital Books & Manuals’ sleepte MyPhotoFun de eerste prijs in de wacht en De Budelse ging er met de derde prijs vandoor. Beide ondernemingen werken met een Xerox iGen. Daarnaast veroverde De Budelse nog een derde prijs in de categorie ‘Collateral’.

De eerste prijswinnaar in de categorie ‘Digital Books & Manuals’, het bedrijf MyPhotoFun in Almere, is specialist op het gebied van gepersonaliseerde fotoalbums. De consument kan zelf, met behulp van de gratis software van MyPhotoFun op een pc, zijn eigen fotoalbum samenstellen, dat versturen naar MyPhotoFun en het een paar dagen later in gedrukte vorm in de brievenbus ontvangen. De uitvoering van een album kan variren van eenvoudig tot zeer luxe. Volgens een onafhankelijke jury van experts uit de grafische- en internet industrie heeft MyPhotoFun zich onderscheiden op het gebied van klantvriendelijkheid, assortiment, automatisch workflow en afdrukkwaliteit. Wim Koning, Business Development Director MyPhotoFun: ‘We zijn enorm trots dat deze internationale vakjury ons heeft aangewezen als eerste prijswinnaar. De trofee zal een mooi plekje in ons kantoor in Almere krijgen. Zo zie je maar weer hoeveel moois er uit een klein land als Nederland kan komen.’ MyPhotofun is n van de pioniers als het gaat om het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke software en workflow waarmee consumenten zelf met hun digitale foto’s allerlei gepersonaliseerde producten kunnen maken. Naast fotoboeken zijn dat onder meer kalenders en posters. Wim Koning: ‘Het businessmodel van ons bedrijf is gebaseerd ASP. Wereldwijd kunnen printbedrijven en retailers gebruik maken van de dienstverlening van MyPhotoFun, zonder dat ze zelf een noemenswaardige investering hoeven te doen. Dat maakt een snelle “time to market” mogelijk.’ Bij MyPhotoFun werken negen mensen. Het bedrijf opereert momenteel in dertien Europese landen en in Australi en de Verenigde Staten.

De Budelse in Budel is winnaar van maar liefst twee derde prijzen. De ene in de categorie ‘Collateral’ en de andere in de categorie ‘Digital Books & Manuals’. Een prestatie van formaat want geen enkel ander bedrijf heeft in de geschiedenis van de PIXI Awards een dergelijk resultaat geboekt. Rien van der Post, directeur van De Budelse is verheugd over het winnen van de prijzen: ‘Het is een prima waardering. Die twee prijzen zijn een indicatie dat we goed bezig zijn over de volle breedte van het pakket producten en diensten die wij op het gebied van digitaal drukwerk leveren.’ De derde prijs in de categorie ‘Colateral’ staat voor het drukwerk van de klantendag van De Budelse onder het motto “Colour (Y)our Future”. ‘Met een speciale marketingcampagne voor digitaal drukwerk werden en worden opdrachten binnengehaald voor gepersonaliseerd drukwerk rondom evenementen’, aldus Van der Post.‘Onze klanten krijgen steeds meer een internationaal karakter omdat we nauw samen werken met internationaal opererende reclamebureau’s en met Europese distributiecentra. Orders voor bijvoorbeeld verpakkingen, bijsluiters, kits en handboeken produceren we in meerdere taalversies’. De derde prijs in de categorie ‘Digital Books & Manuals’ is het resultaat van de samenwerking met Personalgifts.nl, een webwinkel in gepersonaliseerde cadeauproducten met onder meer boeken. Van der Post: ‘Daarin kan men zelf een hoofdrol spelen, bijvoorbeeld in het boek van Baantjer “Moord la carte”.’ Overigens had De Budelse begin dit jaar op dit gebied al een wereldprimeur met de gepersonaliseerde versie van Nijntje. Bij De Budelse werken momenteel 95 mensen. Het bedrijf is als eerste drukkerij gecertificeerd volgens de nieuwe TQM 9000:2005 en ISO 9001:2000 norm. Het productiepakket is breed: printing on demand, manuals & kits, bijsluiters, organisatorisch drukwerk, reclamedrukwerk, kartonnage, verpakkingen en fulfillment.

Xerox is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.

Voor meer informatie, kijk op www.xerox.nl , of neem contact op met:

Xerox (Nederland) B.V
PR & Communications Manager
Patty de Jong
+31 (0)346255770
patty.dejong@xerox.com
 Trimedia (voor Xerox)
Petra de Jongh
+31 (0)23 750 32 10
pdejongh@trimediabenelux.com