"Dit is een verontrustende uitkomst, omdat het onderzoek tevens aangeeft dat slechts 36 procent van de CMO's zegt dat in hun bedrijf de milieubelasting van hun marketing wordt gemeten en dat slechts n op vijf bedrijven milieudoelstellingen hanteert", aldus Elly Langeveld, Directeur Marketing van Xerox Nederland. "Hoewel het onderzoek suggereert dat meting wel belangrijker wordt, wordt volgens ons maar langzaam vooruitgang geboekt op dat gebied. Bedrijven moeten milieukwesties in het hele bedrijf aanpakken, en dus ook op de marketingafdeling."
Desondanks is het bemoedigend dat de meerderheid van de CFO's (66 procent) en CMO's (58 procent) van oordeel is dat het meten van de milieubelasting van hun marketing belangrijker wordt. Met het onderzoek werd ook vastgesteld dat voor 46 procent van de CMO's de overstap naar online marketing aansluit op hun beleid om op een duurzamere marketing over te gaan.Bij de grootste bedrijven in Nederland leeft het wijdverspreide idee, zowel onder CMO's (74 procent) als CFO's (75 procent), dat duurzaamheid en milieubeleid steeds belangrijker worden bij de manier waarop de marketing plaatsvindt. Omdat in Europa slechts 20 procent van de CMO's denkt dat hun bedrijf milieudoelstellingen hanteert (interessant genoeg denkt 60 procent van de CFO's dat), lijkt er echter een flinke kloof te bestaan tussen perceptie en werkelijkheid. In Nederland is deze kloof kleiner, resp. 28% en 46%.
Ian Parkes, directeur bij Coleman Parkes, het onderzoeksbureau dat het onderzoek heeft uitgevoerd: "Het milieu staat duidelijk op de agenda van zowel CFO's als CMO's en de online en digitale initiatieven kunnen bijdragen tot een lagere milieubelasting van hun marketing. Slechts 20 procent van de CMO's zegt evenwel dat milieubelasting een van de belangrijkste beslispunten is bij het opzetten van marketingcampagnes. Het lijkt er dus op dat in het algemeen veel CMO's groene kwesties nog steeds niet serieus genoeg nemen of zich daar nog steeds niet echt voor inzetten."Elly Langeveld: "Het baart ons zorgen dat bedrijven hun milieu-inspanningen niet doorzetten in het hele bedrijf. Xerox zet zich ervoor in om haar klanten te helpen niet alleen de kosten te verlagen en hun productiviteit te verhogen, maar ook om het milieu minder te belasten. De resultaten van dit onderzoek - en met name op het gebied van het meten van de milieubelasting, het hanteren van milieudoelstellingen en het rapporteren over het succes van milieu-initiatieven - geven echter aan dat er in het Europese bedrijfsleven nog het een en ander te verbeteren valt."
OPMERKINGEN VOOR REDACTEUREN
Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn 460 CMO's en 167 CFO's (in totaal 627) ondervraagd in de volgende landen:
Verenigd Koninkrijk | 100 (interviews) | Duitsland | 103 |
Spanje | 106 | Itali | 109 |
Frankrijk | 102 | Nederland | 107 |
Over Xerox Europe
Xerox Europe, Europese tak van Xerox Corporation, brengt een uitgebreid assortiment Xerox-producten, -oplossingen en -diensten en de bijbehorende toebehoren en software op de markt. De producten en diensten richten zich op drie hoofdgebieden: kantoren van klein tot groot, productieomgevingen voor drukwerk en grafische vormgeving en diensten als consultancy, systeemdesign en -beheer en documentoutsourcing.
Xerox Europe heeft ook productie- en logistiekafdelingen in Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland en een faciliteit voor onderzoek en ontwikkeling (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Ga voor meer informatie naar www.xerox.com
Xerox is een handelsmerk van Xerox Corporation. Alle merken en productnamen die niet van Xerox zijn, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van de desbetreffende bedrijven. Prijzen, functies, specificaties, mogelijkheden, uiterlijk en verkrijgbaarheid van producten en diensten van Xerox kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Over het Xerox Sustainability Programme
Xerox heeft sinds de eerste Dag van de Aarde in 1970 altijd vooropgelopen bij de invoering van duurzame innovaties. Xerox was het eerste bedrijf in de documentmanagementsector dat onderdelen en componenten herfabriceerde en hergebruikte. Hierdoor heeft Xerox ervoor gezorgd dat alleen vorig jaar al voor ruim 107 miljoen pond minder afval op de vuilnisbelt is terechtgekomen.
Xerox zet zich ervoor in om haar klanten te helpen het milieu minder te belasten. Xerox heeft daartoe tweezijdig kopiren, on-demand afdrukken, het gebruik van gerecycled papier op kantoor en de recycling van tonercartridges gentroduceerd. Ook legt zij haar papierleveranciers steeds strengere groene standaarden op. Onlangs is Xerox opgenomen in de FTSE4Good Index Series en heeft zij 's werelds eerste duurzaamheidscalculator ontwikkeld die antwoord geeft op de vraag: Hoe groen is uw kantoor?
Mediacontact
Voor informatie over dit bericht of over producten en diensten van Xerox kunt u bellen naar Patty de Jong, 0346-255770 of kijken op www.xerox.nl
Over Coleman Parkes Research
Coleman Parkes Research is een actiegericht onderzoeksbureau van hoge kwaliteit dat is gespecialiseerd in de business-to-business-sector. Het inmiddels al acht jaar bestaande bureau verricht wereldwijd onderzoek onder eindgebruikers voor ondernemingen die diensten en producten aanbieden aan alle onderdelen van het bedrijfsleven, waaronder financin, detailhandel, overheid, dienstverlening en productie. Op maat uitgevoerde onderzoeksprojecten op het gebied van IT en technologie vormen een van de sterkste punten van het bedrijf, die interactief en volgens de wensen van de opdrachtgever worden verzorgd door Senior Directors.
Neem voor meer informatie over Coleman Parkes contact op met: Ian Parkes, Director
T:+441227794398; M:+44 07866779769 en E: Ian@coleman-parkes.co.uk of ga naarwww.coleman-parkes.co.uk .