Breukelen – Vandaag is het 70 jaar geleden sinds de uitvinding van xerografie. Deze uitvinding heeft de wereld van communicatie veranderd en het voor mensen wereldwijd mogelijk gemaakt informatie te creren en te delen.

De eerste xerografische kopie werd op 22 oktober 1938 gemaakt in een professorisch lab achter een schoonmaaksalon in Astoria, Queens, een wijk van New York. Deze kopie wordt veilig bewaard in het Smithsonian Instituut en heeft als tekst: “10-22-38 ASTORIA”. De uitvinder, Chester Carlson, was een wetenschapper en patentenbeheerder die zich zelf als doel had gesteld een simpele manier te vinden om kopien te maken.

Als hij nog zou leven zou Carlson wel heel verbaasd zijn geweest dat zijn uitvinding een revolutie in informatie teweeg heeft gebracht. Een revolutie die vandaag de dag nog steeds aan de gang is om informatie gemakkelijk beschikbaar te maken en de kennis die in de wereld beschikbaar is uit te breiden. Infotrends, een onafhankelijke consultant in deze industrie, schat in dat wereldwijd 3,08 triljoen kopien en printjes gemaakt zijn dit jaar die voortgesproten zijn uit de uitvinding van Carlson.

Sindsdien is informatie in welke vorm dan ook explosief gestegen en het bedrijf dat aan de wieg stond van het tijdperk ‘kennis delen’, helpt klanten nu de overvloed aan informatie te stroomlijnen. Xerox is blijven investeren in innovatieve manieren om het pad tussen de papieren en digitale snelweg te vereffenen en informatie toegankelijk te maken.

Xerox’ missie ‘Helping people find better ways to do great work’ heeft veel vernieuwingen gebracht die mensen en bedrijven hebben geholpen efficinter en productiever te werken. Van ‘Documenten zijn ons leven’, via ‘The Document Company’ naar het digitale tijdperk en het managen van documentstromen. Innovatie rondom het document heeft Xerox tot een wereldwijde speler gemaakt met een breed scala aan producten, van kleine desktop printers tot digitale persen. Xerox heeft ook een reeks aan software technologien en diensten in huis, die het enorme volume aan informatie stroomlijnen en klanten helpen hun documentstromen te beheren en te beheersen. Dit kan tot een kostenbesparing van wel 10% op documenten leiden. Services vormen dan ook een stuwende kracht achter de langetermijngroei van het bedrijf.

Met het gratis downloaden van Xerox printerdrivers zodat iedereen op kantoor of thuis met welke printer dan ook kan werken, speelt Xerox ook in op de behoefte flexibeler te werken.

Carlson negeerde fotografische methoden en experimenteerde met elektrostatische charges en materialen die fotogeleidend waren – hun elektrische eigenschappen veranderen als ze blootgesteld worden aan licht. Het proces dat hij uitvond werd xerografie genoemd. Dit komt uit het Grieks, ‘xeros’ is droog en ‘graphein’ is schrijven.

Xerox is consistent in het creren van waarde door zijn uitvindingen in de producten, oplossingen en diensten van Xerox in te bouwen en ze te gebruiken als basis voor nieuwe klanten en markten of door ze in licentie te verkopen. In 2007 heeft Xerox wereldwijd 584 patenten geregistreerd, 5% groei ten opzichte van 2006. Voor meer informatie over de technologie van Xerox en de licentie van patenten, klik op http://www.xerox.com/innovation

- XXX -

Over Xerox

Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwikkeling, content management en document outsourcing.

Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com

Xerox is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.
Voor meer informatie, kijk op www.xerox.nl, of neem contact op met:

Xerox (Nederland) B.V
Patty de Jong, +31 (0)346 255770, patty.dejong@xerox.com

Marcommit (voor Xerox)
Yvonne Fisscher of Marianne van Barneveld +31 (0)35 5822730, xerox@marcommit.nl